تا قبل از رونمایی از هرمز 1، هیچ موشک بالستیک ضد رادار در نیروهای مسلح دنیا وجود نداشته و نیروی هوافضای سپاه پاسداران در دستاوردی بسیار جالب که در نوع خود مشابهی ندارد، چنین موشک بالستیکی را رونمایی کرده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، از زمان نبرد انگلستان در تابستان 1940 میلادی در جنگ جهانی دوم، اهمیت رادار به شکل خاصی توسط تمامی کشورهای صاحب تکنولوژی درک شد و صاحبان تکنولوژی در این بخش سریعا به سمت طراحی و ساخت انواع رادارها رفتند اما از همان زمان نیز کشورهای صاحب تکنولوژی به دنبال راه هایی برای غلبه بر رادارها بودند.

در طول سالهای بعد، روش های گوناگونی برای مقابله با رادارها استفاده شد که می توان از آن میان به حرکت جنگنده های مهاجم در ارتفاع پایین برای در امان ماندن از امواج رادار، استفاده از سامانه های جنگ الکترونیک برای کور کردن رادارها و بهره گیری از فناوری های پنهانکاری اشاره کرد.

اما راه دیگر در مبارزه با سامانه های راداری استفاده از موشک های ضد رادار بود که هنوز هم استفاده از آن در ارتش های مختلف جهان متداول است. در ابتدا باید دید اصولا موشک ضد رادار چیست و دارای چه مزیتهایی می باشد؟

به زبان ساده، موشک ضد رادار سلاحی است که از امواج رادار به منظور ردیابی بهره برده و به سمت منبع انتشار این امواج حمله می کند. به همین دلیل است که در زبان انگلیسی و در بسیاری از ترجمه های فارسی، با واژه موشک های ضد تشعشع رو به رو می شویم.

اولین کاربرد گسترده موشک های ضد رادار به زمان جنگ ویتنام باز می گردد.

در این جنگ بود که برای اولین بار موشک های سطح به هوا در حجم بالا مورد استفاده قرار گرفتند. سامانه پدافند هوایی SA-2 ساخت شوروی سابق تبدیل به یک کابوس واقعی برای یگان های پروازی آمریکا در ویتنام شده بود و تلفات بالایی را بر هواپیماهای آمریکایی وارد کرد. موشک ضد رادار AGM-45 شرایک یکی از اولین پاسخ های ویژه آمریکا به تهدید سامانه های سطح به هوا بود. این موشک آمریکایی به سمت امواج رادار موسوم به Fan Song که برای سامانه موشکی سام 2 به کار می رفت، رفته و آن را نابود می کرد.

موشک هرمز 1
موشک AGM-45

حمله هوایی آمریکا به لیبی در دهه 1980 میلادی ، عملیات طوفان صحرا در سال 1991 و همچنین عملیات ناتو بر فراز بوسنی در سال 1999 میلادی از جمله نبردهایی بود که در آن موشک های ضد رادار به وفور مورد استفاده قرار گرفته و عمدتا توانستند سامانه های راداری خصوصا گونه های با تحرک پایین تر را با موفقیت مورد اصابت قرار بدهند.

در دوران جنگ تحمیلی نیز ارتش بعثی با حمایت متحدان غربی خود توانسته بود به مدل هایی از این موشک دست پیدا کند و علی رم تدابیر فرماندهان مبتکر کشورمان در آن زمان، خسارت های مادی و معنوی مختلفی را به سامانه های دفاعی کشورمان وارد کرد.

موشک های ضد رادار اما گونه های مختلفی دارند. موشک های هوا به سطح مثل AGM-88 آمریکایی و یا KH-31 روسی از جمله معروف ترین موشک های ضد رادار هوا پرتاب هستند. اما در بخش سطح به سطح نیز می توان از برخی از موشکهای ضد کشتی با قابلیت ضد رادار نام برد.

برای نمونه موشک فرانسوی اگزوست و یا موشک ضد کشتی روسی P_700 دارای قابلیت "اشیانه یاب راداری" هستند که همان بحث تعقیب امواج راداری تولید شده از رادار یک شناور و حمله به منبع آن است.

موشک هرمز 1
موشک KH-31

موشک های سطح به هوا با قابلیت ضد رادار نیز در جهان وجود دارد. با توجه به نقش برجسته هواپیماهای هشدار زودهنگام هوابرد در نبردهای امروزی، چندین مدل از موشک های سطح به هوا به منظور یافتن امواج راداری این گونه پرنده ها و حمله به آن ها تغییر یافته اند که از این میان می توان به موشک های S-200 و S-300 روسی و HQ-9 چینی اشاره کرد.

گونه هایی از موشک های هوا به هوا نیز به همین منظور توسعه یافتند که از این می توان به R-27P و KS-172 روسی اشاره کرد. این موشک های نیز با استفاده از قابلیت آشیانه یاب راداری بر روی منبع تششع قفل کرده و به سمت آن حرکت می کنند. مزیت بزرگ این سلاح ها این است که عملا دشمن را در موضع تدافعی قرار داده و او را مجبور به از کار انداختن بخشی از سامانه های خود می کند. برای فهم این مسئله به این توضیحات توجه کنید:

«اصولا یک موشک ضد رادار و یا به عبارت سلاحی با قابلیت آشیانه یاب راداری از امواج ساطع شده از رادار و سیستم های جنگ الکترونیک خود دشمن برای یافتن و حمله به آن بهره می برد. این در حالی است که در زمان استفاده از جستجوگر رادار خودی، شما باید هدف را با استفاده از رادار خود شناسایی و بر روی آن قفل کرده و شلیک کنید. اما در زمان استفاده از موشک های ضد رادار می توان در حالت جستجوی غیر فعال منتظر امواج راداری دشمن شده و موشک مورد نظر را به سمت منبع آن پرتاب کرد.»

ورود هرمز به سازمان رزم سپاه

اما نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دستاوردی بسیار جالب که به نوعی در نوع خود در جهان مشابهی ندارد موشک ضد رادار بالستیکی را با نام هرمز -1 رونمایی کرد. این موشک برای اولین بار در جریان بازدید فرماندهی کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای این نیرو به همراه موشک ضد ناو "هرمز – 2 " رونمایی شد.

بررسی های مشرق نشان می دهد که در دنیا تا قبل از رونمایی از این موشک، هیچ موشک بالستیک ضد رادار در نیروهای مسلح دنیا وجود نداشته یا حداقل هیچ ارتشی اقدام به اعلام این موضوع یا تلاش برای ساخت آن نداشته است.

موشک هرمز 1
موشک های هرمز 1 و 2

در نگاه اول می توان مشاهده کرد که این دو موشک جدید، شباهت زیادی به موشک های سری فاتح 110 داشته و می توان گفت که هرمز 1 و 2 نیز به نوعی اعضای جدید خانواده موشک های پر قدرت، دقیق و استراتژیک فاتح 110 هستند.

موشک هرمز 1
فاتح 110

در جریان یک گفت گوی تلویزیونی، سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوای فضای سپاه پاسداران به تشریح مشخصات این سامانه ها پرداخت. بر این اساس، برد موشک هرمز 1 در حدود 300 کیلومتر اعلام و سرعت موشک هرمز 2 نیز بین 4 الی 5 برابر سرعت صوت بیان شد. با توجه به شکل و ظاهر بسیار شبیه به هم هر دو سامانه، می توان اینگونه گمانه زنی کرد که سرعت موشک هرمز – 1 نیز در همین حدود 5 ماخ است.

اما هرمز 1 دارای چه مزایای و ویژگی های خاصی است؟

 موشک هرمز 1 بر خلاف موشکی مثل خلیج فارس که از هدایت اپتیکی بهره می برد و یا موشک فاتح 110 که از یک جستجوگر راداری استفاده می کند، از جستجوگرهای امواج راداری بهره برده و در به منبع انتشار آنها حمله می کند.

موشک های بالستیک در این برد معمولا تا ارتفاع حدودا 60 کیلومتری بالا رفته و سپس حرکت به سمت هدف را آغاز می کنند. در این ارتفاع دمای هوا در حدود منفی 13 درجه سانتی گراد بوده و سرعت صوت نیز در این ارتفاع در حدود 323 متر بر ثانیه و یا به عبارتی 1163 کیلومتر بر ساعت است.

با رسیدن به سرعت 5 ماخ، در حقیقت سرعت موشک مورد نظر به حدود 5815 کیلومتر در ساعت می رسد.  این سرعت در واحد متر بر ثانیه، در حدود 1600 متر بر ثانیه است و این بدین معنا است که موشک مورد نظر با این سرعت در زمانی برابر با 187 ثانیه یا به عبارت 3 دقیقه و 7 ثانیه به هدف خود در فاصله 300 کیلومتری می رسد.

وزن سر جنگی این موشک به طور رسمی اعلام نشده است اما با توجه به شباهت آن به خانواده موشکهای فاتح 110 و همچنین موشک خلیج فارس، می توان وزن سرجنگی این موشک را در حدود 600 الی 650 کیلوگرم تخمین زد.

این وزن سرجنگی به همراه سرعت بالای موشک در هنگام برخورد هرمز-1 را برای هر هدف به یک کابوس واقعی بدل می کند. همان گونه که در تصاویر مربوط به آزمایش این موشک نیز مشخص شد هرمز – 1 توانسته است کانتنری به طول تنها 6 متر را که راداری بر روی آن نصب شده بود را منهدم کند که دقت و عملکرد فوق العاده ای محسوب می شود.


آزمایش موشک هرمز 1


یکی از هدف های بالقوه این موشک، می تواند سامانه دفاع هوایی مشهور و پرادعای پاتریوت باشد که در جریان همان مصاحبه سردار حاجی زاده به آن نیز اشاره شد.

سامانه پاتریوت که در حال حاضر ستون فقرات پدافند هوایی آمریکا و متحدانش را تشکیل داده، می تواند با طیفی از اهداف هوایی مثل هواپیماهای رزمی، پهپادها و موشک های بالستیک و کروز درگیر شود. موشک پاتریوت بر خلاف تبلیغات گسترده ای که در مورد آن شده است دارای نقاط ضعفی هم هست که از جمله آن می توان به از کار افتادن سامانه نرم افزاری آن در هنگام پردازش حجم بالای اطلاعات، چندین مورد سرنگون کردن هواپیماهای خودی در جریان عملیات طوفان صحرا و عدم موفقیت در برابر موشک های اسکاد عراقی در همان جنگ اشاره کرد.

در هر حال پاتریوت تحت چندین مرحله ارتقاء قرار گرفته و امروزه به عنوان PAC-3 در حال خدمت است.

اما چند نکته در مورد پاتریوت وجود دارد که آن را در برابر سامانه ای مثل هرمز – 1 آسیب پذیر می کند. اولا که سامانه پاتریوت از چندین بخش مختلف تشکیل شده و از تحرک کافی برخوردار نیست. بر اساس اطلاعات موجود، این سامانه برای تغییر جهت و عوض کردن محل استقرار خود به 30 دقیقه زمانی نیاز دارد در حالی که موشک هرمز 1 مسافت 300 کیلومتر را در حدود 3 دقیقه طی می کند.

موشک هرمز 1
رادار و پرتاب گر موشک پاتریوت

برد درگیری موشک پاتریوت در حدود 160 کیلومتر و ارتقاع درگیری آن 24 کیلومتر است. این بدین معنا است که خود موشک پاتریوت از زمان رصد موشک هرمز – 1 تا لحظه برخورد آن تقریبا تنها 1.5 دقیقه فرصت دارد. فراموش نکنیم که سامانه پاتریوت باید هدف خود را کشف، رهگیری کرده و سپس روی آن قفل کرده و موشک های خود را به سمت آن شلیک کند. فرآیندی که خود نیز تا حدودی زمان بر است.

یکی از نکات مثبت در مورد موشکهای ضد رادار این است که این سامانه ها در بسیاری از مواقع دشمن را مجبور می کنند که رادارهای خود را خاموش کرده تا موقعیت خود را در اصطلاح لو ندهند. این مسئله خود نیز یک نکته مثبت برای طرف مقابل محسوب شده و به نوعی شکافی را در سپر دفاعی طرف مقابل ایجاد می کند.

در این شرایط موشک های دیگر مثل فاتح 110 می توان برای حمله به هدف مورد نظر استفاده کرد.

هدف دیگری که می توان بر ضد آن از موشک هرمز 1 استفاده کرد، شناورهای نظامی هستند. فراموش نکنیم که موشک هرمز -1 یک موشک ضد رادار است و به دنبال امواج راداری حرکت می کند. سردار حاجی زاده خود در این مورد می گوید: «هرمز 1 ضد رادار است و می‌تواند رادارهای روی ناو هواپیمابر یا یک سایت پاتریوت در خشکی و یا یک سایت راداری جستجو‌گر را منهدم کند.»

این مسئله به این معنا است که نوع هدف برای هرمز-1 مطرح نیست و این موشک به دنبال امواج راداری به هر هدفی، چه بر روی خشکی و چه سطح آب حمله می کند.

باید توجه داشت که به طور کلی ناوهای هواپیمابر آمریکایی کلاس نیمیتز مثل ناو هواپیمابر جرج بوش از سه سامانه برای جستجوی هوایی بهره می برند؛ یکی رادار سه بعدی مدل " AN/SPS-48E " ، دیگری رادار دو بعدی " SPS-49A(V)1 " و دیگری سامانه " TAS " مارک 32.

موشک هرمز 1
ناو هواپیمابر جرج بوش

رادار " AN/SPS-48E " یک رادار سه بعدی جستجو گر هوایی است که در دو باند E و F و در فرکانسهای 2 تا 4 گیگاهرتز فعالیت می کند. این رادار در حدود 2 تن وزن داشته و در هر دقیقه می تواند 15 چرخش 360 درجه داشته باشد. این رادار اطلاعات کاملی را در خصوص فاصله، ارتفاع و سمت هدف مورد نظر را در اختیار کاربر می گذارد.

موشک هرمز 1

شرکت سازنده این رادار رسما اعلام کرده است که این رادار می تواند اهدافی را در فاصله 460 و ارتفاع 30 کیلومتری شناسایی کند. اطلاعات بدست آمده از این رادار برای تغذیه و هدایت سامانه های موشکی موجود در این ناو مثل سیستم Sea Sparrow و یا سامانه های موجود بر روی سایر شناورهای همراه ناو هواپیمابر مورد استفاده قرار می گیرد.

رادار بعدی که بر روی این ناوها نصب شده است رادار دو بعدی SPS-49A(V)1 ساخت شرکت ریتهون است. این رادار برد بلند نیز وظیفه جستجو و کشف اهداف هوایی در ارتفاع پایین و بالا را داشته و می تواند اطلاعات بدست آمده را با سایر سیستم های موجود بر روی ناو هواپیمابر و یا کشتی های همراه آن به اشتراک بگذارد.

موشک هرمز 1
رادار دو بعدی SPS-49A(V)1

این رادار برد بلند در باند ال و در فرکانسهای 851 تا 942 مگا هرتز فعالیت می کند و می تواند تا فاصله 474 کیلومتری و تا ارتفاع 45 کیلومتری را کاوش کند. این رادار به صورت اختصاصی برای بحث جنگ ضد هوایی طراحی شده و در صورت لزوم توان پشتیبانی از رادارهای سه بعدی را نیز دارد.

در این رادار از پردازنده های دیجیتال با قابلیت تجزیه و تحلیل سریع اطلاعات استفاده شده و از مقاومت بالایی در برابر اخلال های الکترونیکی برخوردار است.

اما سومین سامانه راداری موجود در این ناوها، سیستمی موسوم به "TAS" است که به صورت اختصاصی برای شناسایی ، رهگیری و اندازه گیری میزان تهدید اهداف هوایی با سطح مقطع راداری پایین در ارتفاع بسیار بالا و یا پایین طراحی و ساخته شده است. این سامانه که در فرکانس 1215 تا 1400 مگاهرتز فعالیت می کند در حقیقت بخشی از سامانه کنترل آتش موشکی مارک 91 است که بر اساس اطلاعات به دست آمده از "TAS" ، به درگیری با اهداف هوایی می پردازد.

تمامی رادارهای فوق که وظیفه کشف و شناسایی و جستجوی محیط اطراف ناوهواپیمابر را بر عهده دارند از گونه رادارهای فعال هستند و با فرستادن امواج به اطراف فعالیت می کنند که این امر آنها را به اهدافی مناسب برای موشک هرمز -1 تبدیل می کند. اصابت حتی یک فروند از موشکهای هرمز 1 به پل فرماندهی ناوهای هواپیمابر آمریکا که محل قرار گیری این رادارهای می باشد به راحتی می تواند این شناورهای عظیم را از حالت عملیاتی خارج کند.

باید گفت نکته دیگر در مورد سامانه موشکی هرمز -1 بحث تحرک بالای این سامانه است که بر روی یک پرتابگر با تحرک بالا قرار دارد. شلیک این موشک به همراه شلیک موشکی مثل خلیج فارس می تواند برای هر دشمنی در سطح دریا یک کابوس واقعی باشد، زیرا حالا دشمن با دو نوع موشک فوق العاده سریع رو به رو است که از دو سیستم هدایتی کاملا متفاوت بهره برده و مقابله با هر کدام از آنها مشکلات خاص خود را دارد.

در عین حال، با توجه به تلاش گسترده رژیم صهیونیستی برای قتل عام گسترده مردم بی دفاع فلسطین اشغالی و حملات اخیر این رژیم به غزه، انتقال چنین موشک هایی به حامیان و رزمندگان مقاومت در اطراف رژیم صهیونیستی می تواند ضمن از بین بردن گنبد آهنین و سایر سامانه های دفاعی و پدافندی اسرائیل در زمین و دریا، شرایط لازم را برای انتقام گیری از کشتار دهها کودک مطلوم فلسطینی در طول روزهای اخیر را فراهم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 208
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    1 0
    حال میکنم ...
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    فیلم خرابه .. عکسه فیلمه!!!!!!
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    فیلم گزارش پخش نمی شود.
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    1 0
    جوری گزارش نوشته که انگار سازنده موشک بوده
  • ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    یه جوری تیتر زدید گفتم الآن چند تا از اونها رو سر حرامزاده های اسرائیلی فرود آوردید.
  • ناشناس ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    3 2
    گنبد آهنین در دست موشک های ایران شهاب3،سجیل،خلیج فارس،فاتح،هرمز و...مانند موم است ...
  • مهدی ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    چرا فیلم فعال نیست؟ نشان نمیدهد.
  • فردوسی ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    فیلم هاتون پخش نمیشه با کروم و IE تست کردم
  • علی ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    1 0
    سلام یک سوال آیا پهباد کرار در صورت مسلح شدن به توپ یا موشک هوا به هوا امکان درگیری با هواپیماهای دشمن رو داره در صورتی که پشتیبانی راداری رو یک واحد زمینی انجام بده
  • ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    پس گنبد آهین یه کاراییایی هم داره ...!
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    دوستان 1 سوال میشه شهاب 3 رو روی لانچر به کشتی انتقال داد واز رو کشتی شلیک کرد؟؟اگه می دونین بگین
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    از ایران تا اسراییل بیشتر 300 کیلومتره . نه؟!
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    کلا پرچم مهندسین برق همه جا بالاست دم بچه های برق سپاه و وزارت دفاع گرم
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    300 کیلومتر؟! حتما مخصوص مقاومت حزب الله نقاط مرزی آبی خاکی هم ساخته شده !
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    الان کمر امریکا شکست!
  • دیوونه ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    یا حیدر
  • rou ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    من میدونستم بالاخره اسزائیل بدست خودمون از بین میره..
  • پدرام ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    3 1
    خدایا نابودی اسراییل را با دستان ما محقق بفرما
  • ناشناس ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    به نظر من ما باید برای دفاع از مردم مظلوم غزه هر چه سریعتر موشک های نقطه زن و با برد زیاد را برای آنها بفرستیم تا بتوانند تلفات سنگینی به اسرائیل وارد کنند زیرا راکت های حال حاظر حماس دقت و برد کافی ندارد و طرف اسرائیلی خسارت زیادی از آنها ندیده است
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    تورا بخدا زودتر این موشکها را به فلسطینی ها هرجور میشه برسونید اگه الان استفاده نشه کی میخواد بشه
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 1
    فعلنا به غزه نمیرسه مگر حزب الله کاری بکنه ممنون مشرق
  • علی ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    1 0
    سلام یک سوال آیا پهباد کرار در صورت مسلح شدن به توپ یا موشک هوا به هوا امکان درگیری با هواپیماهای دشمن رو داره در صورتی که پشتیبانی راداری رو یک واحد زمینی انجام بده
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    گزارش جامع وخوبی بود با توجه به شرایط غزه الان وقت استفاده عملیاتی از این موشکهاست
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    الله اکبر الله اکبر نه سازش نه تسلیم نبرد با استکبار
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    بابا بزرگ تر از این حرفاس تو فیلمش معلوم شد مراقب جاسوسا باشن!
  • دیوونه ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    هزار ماشاالله کور بشه چشم حسود عل الخصوص اسرائیل و شبکه نوکرش بی بی سی فارسی
  • امیر ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    یا عـــــــــــــلی
  • کیا ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    خب حالا بنظرتون از روسیه خریدیم یا چین!!!بعضی از دوستان خجالت نکشن بیان بگن از کجا موشکو خریدیم.
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    الحمدالله الرب العالمین
  • ایمان ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    ویدیو موشک هرمز عالی بود انکار نقطه زد باورنکردنی تازه کلاهک جنگی و انفجاری نداشت
  • بی نام ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    بسیار مبارک است . " و عدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم ". خداوند در این آیه برای پیشرفت نظامی مسلمان مرزی قائل نشده است . ما دردنیای زور و قلدری بسر می بریم هرکس زورش بیش است حرفش پیش است بنابراین ناچاریم هرروز قوی تر از دیروز باشیم .
  • مهدی ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    کاش این مصری های خائن میذاشتن ایران از این موشک ها به غزه بده ، اونوقت چه جالب میشد حال صهیونیستها فیلمم باز نشد
  • پیمان ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    موافقم میشه فرستاد برای حزب ا... لبنان بعد شهر های اتمی اسراعیل بی دفاع کرد اونوقت خودشت تسلیم میشه
  • ایران ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    آقا کی می خواید شروع کنید ... دیگه شورشو در آوردن این سگ های صهیونیست ... اللهم عجل عجل عجل لولیک الفرج
  • مهدی ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    کاش این مصری های خائن میذاشتن ایران از این موشک ها به غزه بده ، اونوقت چه جالب میشد حال صهیونیستها فیلمم باز نشد
  • قنبري ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 1
    مشرق واقعا" به قول امروزيها حال كردم يا علي خداقوت هم به شما مشرق و هم به دلاورمردان پولادين سپاه ... واقعا" سپاه ضامن امنيت بشريت است حالا فرق نميكند ايران باشد يا فلسطين و يا ديگر قاره ها و به فضل خدا در اينده اي نزديك سپاه حتي ضامن امنيت ديگر كرات عالم خواهد بود . انشاء الله از شنيدن اين خبر احساس غرور ميكنم و دوباره با صداي بلند باز هم ميگم خداقوت برادران سپاه و سربازان و زمينه سازان ظهور اقا امام زمان عليه السلام اللهم عجل لوليك الفرج ... امين
  • حامد ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    هرچه زودتر باید این موشک به غزه انتقال یابد تا بر سر این اسراییل ادمکش فرود بیاید تانسل اسراییل منقرض شود امین یا رب العلمین
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    وقتشه رعشه به تن صهیونیست ها بیفته،با از کار افتادن گنبد آهنین موشک هایی با کلاهک سنگین تر به سمت سرزمین های اشغال شده پرتاب خواهد شد و تلفات سنگینی به دشمن وارد خواهد شد انشاالله،
  • حسین ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    صهیونیستها از فرصت جنگ و وحشیگری‌هاشون برای تست جدیدترین سلاح‌ها استفاده می‌کنن. ای کاش ما هم جدیدترین سلاح‌ها مون را به دست نیروهای قابل اعتماد مقاومت میرسوندیم که اونها را روی صهیونیستها تست کنن و سلاحها در شرایط جنگ واقعی تست بشن و هم اینکه تعدادی صهیونیست به درک واصل بشن.
  • افشین تهران ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    گزارش بسیار خوبی بود .دست شما درد نکند .اما ایا راهی برای رساندن این سامانه ها به مردم فلسطین هست؟در شرایطیکه دارو و غذا از این مظلومان دریغ میشود و انها در محاصره تمام عیار حتی هم نژادهای خود یعنی اعراب قرار دارند این کار شدنی نیست.
  • behzad ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    دم بر و بچه های سپاه گرم..خدا خیرشون بده
  • هامان ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    خدایا اون روز رو زود برسون تا با این موشکها دشمنان اسلام رو مثل کتلت زیرو رو کنیم.
  • وحید ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    یا اسراییل خیبر خیبر انا والله جیش حیدر زود باشید دیگه چرا معطلید زود برسونید به دست حزب الله اگه کمک خواستید ماهستیما
  • صداقت ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    جنس سرجنگی برای هر هدفی متغیر است. برای زدن ناو باید از یک سرجنگی مخروطی ضد زره استفاده و برای ضد رادار یک سر جنگی شدیدالانفجار باید استفاده شود.
  • ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    خدا قوت دلاور مردان ایرانی، خسته نباشید و اجر تون با امام حسین ع
  • پسر ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    الله اکبر
  • علی 1994 ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    مشرق دلیل اینکه موشکی که کانتینر رو میزنه مشکی است چیه؟ مگه موشک هرمز سفید رنگ نیست؟ در صحنه آهسته مشاهده کنید.
  • مجید ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    ماشاالله حزب الله
  • reza ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    آقا این موشک اگه از گنبد آهنینم رد شه مگه چه قد قدرت تخریب داره امید وارم موشک ضد بالستیکی بسازیم که کلاهک بمب هیدروژنی یا بمب خلاء رو بتون حمل کنه
  • کریم ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    ای کاش میشد روی این موشکا کلاهکای کشتار جمعی وصل کرد (البته فقط برای ازمایش روی اسرائیل و بس)
  • منصور ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    درود خدا در شب قدر بر روح شهيد تهراني مقدم و ياران و رهروانش باد
  • محراب ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    انشالله روزی بشه که اسراییل را با خاک یکسان کنیم... مشرق بابت گزارش جالبت تشکر
  • ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    هان... ok .... نوشتی: انتقال چنین موشک هایی به حامیان و رزمندگان مقاومت در اطراف رژیم صهیونیستی................... انشاالله
  • ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    از این سری موشکها یعنی زلزال و فاتح را ایران هم به سوریه داده وهم به حزب الله الان با توجه به شرایط غزه بهترین فرصت هست که سوریه یک جوری این موشکها را به فلسطینی ها برسونه تا انتقام چندین بار بمباران سوریه را از این صهیونیستهای وحشی از خدابی خبر بگیره
  • ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    نمیشه اینا را در جنگ غزه ازمایش میدانی کرد ! اگه بشه چی میشه
  • حسین ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    انشاالله این موشک روی سر اسرائیلی ها فرود آید و آنها را به درک واصل کند .......دم بچه های سپاهی و ارتشی گرم انشاالله همتون رزمنده امام عصر در زمان ظهور باشید یاعلی...
  • يا علي مدد ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    فكرنميكنيد كمي دير شده غزه به كشتارگاه تبديل شده مگراينكه خودمون دخل هرچي گنبدوصهيون ويه جا دربياريم انشالله…
  • ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    حالا اگه 5 فاتح 110 . 5 تا خلیج فارس . 5 تا هرمز همزمان شلیک بشه . چی میشی .....
  • ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    نمیدونم چرا ظاهر جنگ افزارهامون نه قشنگه و نه ترسناک
  • ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    باید به حزب الله سامانه ضد هواپیما و این موشک هرمز را بدهیم .
  • حامد ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    برای پرتاب هرمز1 نیاز به مختصات هدف است، یعنی این موشک برای رادارهای ثابت مناسب است نه متحرک (توی متن هم به این موضوع ازعان شده). پس برای اهداف متحرکی مثل ناو که با سرعت 30 نات در حال حرکت است هرمز1 کارایی ندارد. البته این مشکل را میتوان با اضافه کردن جستجوگر اپتیکی در کنار جستجوگر ضدرادار موشک برطرف کرد. فکر کنم هرمز2 باتوجه به ضدناو بودنش چنین قابلیتی را داشته باشد، چون اگه قرار باشه هرمز2 فقط جستجوگر اپتیکی داشته باشه که میشه همون خلیج فارس! منتظر گزارشی درمورد هرمز2 هستیم.
  • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اگه منظورت از پاراگراف آخر حماس هست کاملا مخالفم به همون علتی که همه میدونند واینجا جاش نیست بگم. اما اگه منظورت حزب الله است کاملا موافقم.
  • saeid ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    ماشاالله ...
  • هرمز ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    فکربدی نیست با یک تیر چندنشونه رومیزنیم هم گنبدشونو سوراخ میکنیم هم انتقام میگیریم هم موشکوتوشرایط واقعی ازمایش میکنیم هم بادادن این موشک مثل شوکی که از دادن پهپاد ایوب و ابابیل بشون دادیم اینباربجاشوک سکته میکنن.فکرکنم اگه سریع باشیم روز قدس گنبدشون سوراخ میشه.
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    درود بر سپاه
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اول غرامت از حمله عراق را بگیریم٫ بعد شروع جنگ بعدی.
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اون موقع که ایران رادار سه بعدی میسازه ، میایین میگین این رادارا به خاطر تغییر فرکانسیشون عملا قابل آشیانه یابی با موشک های ضد رادار نیست ! ولی وقتی ایران موشک ضد رادار میسازه ، عملا میگین پیشرفته ترین رادار های آرایه فازی دنیا رو میتونه هدف قرار بده و هیچ صحبتی از تغییر فراکانس و سخت شدن ردیابی و این حرفا نمیزنین ! بالاخره کدوم منطقتون رو قبول کنیم ؟
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    پاراگراف اخر خوب اومدی پی بسم الله تا دیر نشده
  • دیوید ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    چهار تا راکت زدید این شد، هرمز بزنید چی میشه؟
  • محمد ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    (حالا وقت نابودی گنبدآهنین با «هرمز1» است ) شروع کنید که یک ثانیه درنگ جایز نیست .
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    فرق هرمز یک با هرمز دو چیه وفرق اینا پس با خلیج فارس چیه ؟؟؟؟؟یکم توضیح
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    ایا موشکهای سری شهاب و سجیل هم همین دقت در اصابت به هدف را دارند ؟؟؟ یعنی به عبارت دیگه نقطه زن هستند ؟؟؟
  • سیاوش ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    الله اکبر
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    ما به موشکهای بالستیک مجهز به کلاهک سنگرشکن یا بانکرباستر هم نیاز داریم!
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    با یه موشک همه اینا رو می خواین بزنین ؟
  • زهرا سادات ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    يا سلام ما نيز از ابتكارات و اختراعات موشكي خوشحاليم . اما موشك به هدف نخورد.به كنارش خورد.خوب نگاه كنيد. يعني هنوز دقت به هدف 5 متره
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    از همین الان هم مشخصه مذاکرات هسته ای شکست خورده...کار رو باید یکسره کرد!
  • محمد ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    قرق نمی کنه ، چینی - روسی - کره شمالی یا مشترک هر سه کشور . برای ما گره باز کنه .
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    آمین یا رب العالمین
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    لازم نیست سلاح بدهیم کافی است که دانش آن را داده و بعد بنشینیم و تماشا کنیم.
  • next ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    : وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ و هر چه در توان داريد از نيرو و اسبهاى آماده بسيج كنيد، تا با اين [تداركات‏]، دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان‏] ديگرى را جز ايشان- كه شما نمى‏شناسيدشان و خدا آنان را مى‏شناسد- بترسانيد. و هر چيزى در راه خدا خرج كنيد پاداشش به خود شما بازگردانيده مى‏شود و بر شما ستم نخواهد رفت.
  • ناشناس ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    2 0
    ای کاش بجای اینکه در دنیا همه به فکر چنک افزار باشند به این فکر باشند چه راهکاری یابند که همه روی کره زمین با صلح وارامش زندگی کنند کاش همه دنیا یک کشور میشد که دیکر نیازی به جنک نباشد
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    پرفسور اولا دوتا دورمون هدف برای این موشک هست در ثانی حزب الله چسبیده به اسراییل میفهمی که !
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    مغز پوک توشکست
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    خجالت از این میکشم که امثال تو هم اسمشون ایرانیه
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    چقد قیافه این موشک هرمز خوشکله یه جوری رنگ بزنید که وحشت ناک بشه یه اسم وحشتناک هم انتخاب کنین
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    جواب این سئوالها رو اینجا نمیشه داد.
  • شاهد ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اره میتونه اوراقش کنی و بفروشیش
  • شاهد ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    نه زرنگ جان مشرق میگه باید دست فلسطینیها برسه از اونجا شلیک شه ،اما ناوهای امریکایی خیلی نزدیکند میشه از ایران عزیز هم شلیک شن
  • شاهد ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    میشکنه
  • علیا ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    وظیه ی گنبد پوشالین مقابله با شهاب و خلیج فارس و فاتح و این ها نیست. گنبد آهنین برای مقابله با راکتها و موشک های برد کوتاه طراحی شده. در سرزمین های اشغالی برای مقابله با موشک های بالستیک پاتریوت و سیستم پدافندی پیکان وارد عمل میشند. متاسفانه تیتر مطلب اشتباه انتخاب شدهو فقط تی جمله آخر یه ربط کوچکی به زور دادند به گنبد پوشالین
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اره باعث میشه موشک بهتره برای نابودیش بسازی
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    آقا تیترتون رو تغییر بدین. اصولا گنبد پوشالین برای مقابله با راکت ها و موشک های کوتاه برد طراحی شده. و برای موشک های میان برد و بالستیک سیستم دفاعی در سرزمین های اشغالی پاتریوت و پیکان هستند. تو رو خدا تیترتون رو تغییر بدین.
  • ابی ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    به امید خداخیلی نزدیکه اونروز
  • کیا ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    من دارم میگم اونایی که میگفتن ما تکنولوژی نظامی وارد میکنیم و خودومن نمیتونیم بسازیم کجا هستند!!که بیان باز بگن ما از روسیه یا چین خریدیم خودمون نساختیم!!منظور خودم این نیست که خریدیم:))
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اسرائیل با جنگ از بین نمیره. ان شالله حرمت قدس حفظ میشه و مثل فتح مکه توسط پیامبر؛ قدس شریف هم فتح خواهد شد
  • مجتبی 92 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    ما هم باید واسه اینکه سامانه ای پدافندیمون واسه دشمن قابل شناسایی نباشه و با موشک های ضد رادار هوا به سطح مورد اصابت قرار نگیره سامانه های موشکیمون رو از رادارهامون جدا کرده و رادار هامون رو با طیف های مختلف فرکانسی و در باندهای مختلف در مکانی دیگر با سامانه های پدافند موشکیمون شبکه کنیم
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اصولا توانایی مانور هوایی برای پهپاد ها خیلی محدوده. حتی اگر توانایی رو داشته باشند برای مانور هوایی صدم ثانیه ها مهمه. که بخاطر استفاده نشدن از خلبان و اینکه ارسال اطلاعات به کاربر زمینی و بالعکس زمانبر هست چنین مانورهایی فقط به واسطه هوش مصنوعی قابل انجام خواهد بود. توپ که بعیده. اما در صورت مسلح شدن به موشک هوا به هوا در صورت قافلگیر کردن هواپیمای دشمن امکانش نیست. از طرفی هم اصولا از پهپاد به عنوان پشتیبان راداری و یا رله راداری برای موشک ها استفاده میشه پس فکر نکنم نیازی به پشتیبانی راداری از واحد زمینی داشته باشه. درضمن توجه داشته باشیم معمولا پهپاد های سرعت هایی زیر 500 کیلومتر بر ساعت دارند و سرعت جنگنده ها خیلی بیشتره.
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    دارو و مواد غذایی و سوخت هم نمیدند. موشک پیش کششون
  • ناشناس ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    نه نمیشه. بخاطراینکه اولا لانچرشهاب3 مخصوص زمینه. ثانیا ایران فعلا کشتی مخصوص شلیک موشکهای پرقدرتی مثل شهاب3 رو دراختیارنداره
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    چون برای تبلیغات ساخته نمیشه.
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اونوقت باید به فکر دعای و نماز باران باشیم تا بارون بیاد و آب از سوراخ گنبدشون بچکه.
  • دیوید ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    پروفسور! اونا اگه یه نقطه را پیدا کنن، همون یه نقطه را می پوکونن. در غیر اینصورت مساحت بیشتری را با سلاحهای مخربتر می پوکونن. تو سوراخ موش نشستی و میخوای بساط یه جنگ هسته ایو راه بندازی؟ وای به روزی که با ابتکار پروفسورهایی مثل جنابعالی هیروشیمای دوم را جلوی چشمامون بیارن.
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    بله. چند وقت پیش اعلام شد که سجیل حتی میتونه اهداف متحرک رو هم بزنه و این تکنولوژی در موشکهای بالستیک دوربرد و میانبرد تا قبل از این فقط دست روس ها بوده و آمریکایی ها هم تواناییش رو نداشتند. البته این چیزیه که سردار حاجی زاده گفت.
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    چه فدر سایت مشرق خواننده دانشمند و کارشناس نظامی داره!!!
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    فیلم پخش نمیشه چون شما برنامه فلش پلیر رو روی سیستمتون نصب نکردین
  • محمد22 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    6 0
    خوشتيپ وقتي شما رادار گنبد آهني رو با اين موشك ها بزني ديگه چطور مي خوان جواب راكت ها رو بدن؟
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    گاگول تویی محمد اسراییلی ها امار کشته هاشون رو نمیگند ضمنا اگر دست از مقاومت بکشند اسراییل با تمام توان مردم غزه رو میکشه راستی مظلوم نمایی نکن و سنگ بچه های غزه رو به سینه نزن
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    محمد احمق تویی اگر این سلاحها نبود اثری از غزه هم نبود.
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    آقا سريعتر با پست پيشتاز بفرستيد براي فلسطين
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اسرائیل به کودکان غزه شلیک خواهد کرد چه مقاومت جلوشون بایسته چه نایسته! مگر اون موقع که اسرائیل قتل عام رو شروع کرد موشکی از سمت مقاومت شلیک شده بود؟
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اتفاقا تنها راه دفاع از کودکان عزه همینه. تجربه ثابت کرده با اسرائیل فقط با زبان زور میشه حرف زد. اسرائیل فقط وقتی آتش بس رو میپذیره که دیگه تاب تحمل حملات مقاومت رو نداشته باشه. یعنی فکر میکنین اگر مقاومت مقابله به مثل نکنه اسرائیل کشتار رو متوقف میکنه؟ این‌ها پست‌ها آتش بس ۳ ساعته رو هم نقض کردند!
  • یاسر ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    چیزهایی بیشتر از غرامت گرفتیم که مغز شما کشش اش رو نداره
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    فاصله ایران تا اسرائیل حدود 200 کیلومتره بنابراین این مشک ها می توانند گنبد پوشالی را نابود کنند.
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    جمعه اینده اسرائیل نابود خواهد شد.
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    من هم موافقم.
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    بسیار شعار خوبی است در فضای مجازی.
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    انشاالله در عمل استفاده شوند .
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    کره شمالی از ما میخرد و روسیه تکنولوژی اش را از ما خریده است
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    و در همان موقع که تلفات سنگین به دشمن وارد میشود انها مشغول سماق مکیدن هستند.
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    پهپاد کرار رو نمی دونم ولی ماموریت پهپاد سریر همینه.
  • فهیم ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    کاش زودتر توضیح دومو میگفتین ... اشتباهی منفی دادم
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    ناشناس عزیز! باهات موافقم ولی سرعت کرار 900 کیلومتره ( موتورش جت هست)
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    این یارو تو دهه 70 زندگی میکنه که تسلیحات می خریدیم!
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    خودتون میتوانید دخل همه را از جمله 5+1 را در بیارید موفق باشید.
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اصلا فیلمش پخش نمی شه.
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    ظرف ایکی ثانیه دشمن بابود میشود.
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اسرائیل رو با عین نوشتی.
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    مختصات را می توان از گوگل پیدا کرد شما نگران اینجور چیز ها نباشید
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    محمد جان این که اسرائیل کودکان غزه رو میکشه دلیل این نمی شه که ما دست از مقاومت برداریم. اگه همه اینجوری فکر می کردن ما زمان جنگ بیشتر از چند روز نمی تونستیم مقاومت کنیم.
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    هرمز جان تا جمعه باید ترتیب گنبد را داده باشی تا روز قدس را جشن بگیریم.
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    عراق دوست وبرادر ماست ادم از رفیقش غرامت نمی گیرد اگر سهم خودت را میخواهی از یاسر بگیر.
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    حالا سازنده اگر نبوده رفیق سازنده بوده حتما
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اولا که قفل کردن رو رادارهای آرایه فازی خیلی سخت است(یه ابر کامپیوتر باید بگذاری رو موشک.....ساخت تراشه(مثل موتور جنگنده) اونم از ایرانی نوع دلاور(مدل ظریفی) بعید است).....همون رو امواج گوشی همراه آشپز ناو قفل کنه بهتره.....اینا یه موشک کروز یاعلی نشون دادن .....اینم وارد پروژه ضد رادارشون کنن بد نیست
  • یه ادم خوب ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اره داداش برای یه موشک بالستیک که بتونه اون کانتینر 6 متری رو بزنه واقعا دقت فوق العاده ای محسوب میشه و اینکه دیدیم تو فیلم زیاد قدرت نداشت واسه اینه که موقع ازمایش هیچ ماده منفجره ای تو کلاهک موشک قرار نمیدن چون موقع از مایش صرفا فقط دقت مهمه نه قدرت تخریب با تشکر
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    مادر همه رشته مکانیک
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    خخخخخخخخخ
  • مریم سراوانی ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    بهترین رشته حسابداری است
  • مریم سراوانی ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    فلسطین مگه چقدر جمعیت دارد؟
  • ناشناس ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 1
    اگه با همین موشکها زدن به سوریه و زینبیه و شیعه چی ؟؟
  • سید ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    کسی از تو نظر نخواست .
  • علی ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    سلام خوبه موفق باشن بچه های سپاه فقط سطح به هوا مونده برای اواکس اونم میسازیم ان شا الله
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    درست شد
  • نگاه ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اگه به جای موشک های زد کشتی روی ناوشکن های نداجا نصب بشه خیلی عالی میشه.
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    قابل توجه جناب آقای ظریف
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    مشکل حل شد
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    محمد 22 . زیبای خفته . اولا نگین گنبد آهنین بگین گنبد پوشالی. که خدا در قرآن هم خانه ها و استحکامات دشمنان اسلام رو به لانه ی عنکبوت تشبیه کرده. دوما وقتی مجبوری برای زدن رادار پدافند دشمن به جای موشک های غیر بالستیک از بالستیک میان برد استفاده کنی پس برای هدف قرار دادن هدف اصلی هم مجبوری از موشک بالستیک میان برد استفاده کنی. چون لابد اونقدر فاصلت با رادار زیاده که باید از موشک های میان برد بهره ببری پس مسلما فاصلت تا هدف اصلی بیشتر از فاصلت تا رادار پدافندی هست (چون معمولا سعی میشه سیستم پدافندی رو بین مرکز محافظت شده و تهدید قرار بدند تا قبل از نزدیک شدن به اون مرکز شناسایی و هدف گیری و شلیک و انهدام انجام بشه)
  • ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    دورود بر مدافعان کشور اسلامی اعم از ارتش و سپاه و بسیج . دست خدا و عنایت بقیه اله و دعای مردم همراهتان
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    بله . الان پهپاد هایی با سرعت های مافوق صوت هم هست. اما خب به خاطر حضور خلبان در محل و توانایی های مانور بسیار بالاتر یک جنگنده رهگیر درصد موفقیت برای پهپاد خیلی کمتره. شاید تنها مزیت پهپاد در این میون رادارگریز بودنش هست که میشه با اصل قافلگیری در صورت توان شلیک موشک های توانمند برای این کار جنگنده های دشمن رو همم سرنگون کنه. اما در صورت شناسایی شدن پهپاد توسط مهاجم شانس پهپاد به دلیل سرعت تصمیم گیری و قدرت مانور تقریبا نزدیک صفر خواهد بود. البته من متخصص امور نظامی نیستم. اما عقل من این رو میگه که امکانش هست اما خیلی ضعیفه
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    ما از پایه با سلاح کشتار جمعی مخالیم. چه بر سر سهیونیست ها و چه بر سر دیگران. هدف وسیله رو توجیه نمیکنه. انشالله رژیم اشغالگر قدس با همین سلاح های متعارف هم نابد میشه. من امید به روزی دارم که این رژیم از درون بپاشه و اسلام چنان قدرتی پیدا کنه که تجربه ی فتح مکه در صدر اسلام این بار درزمان ما و در بیت المقدس اتفاق بیفته. هرچند دشمن خیلی وحشی هست و باید از نظر نظامی آماده بود
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    ناشناس 14:43 از عراق غرامت هم باید بگیریم. چون حق این مردم هست. مردمی که در 8 سال جنگ به اندازه چند دهه کشورشون عقب افتاده. اما به رسم دوستی و برادری در شرایط بحرانی کنونی طلب غرامت رو به تاخیر میندازیم تا اونها هم بتونند به ثبات اجتماعی برسند.
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    لابد دهکده ی جهانی صهینیست؟ درسته؟
  • ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    این گفتن نداره گنبد آهنین نارنجکهای حماس رو نمیتونه منهدم کنه چه برسه موشکهای حرفه ای ایرانو
  • ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    شما پوک مغزین که انفجار از زیر کانتینر رو به جای اصابت موشک قبول میکنین.
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    با پست؟
  • ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اخوی رنگ روموشک براثر حرارت فوق العاده زیاد میسوزه اینکه دیگه از بدیهیاته !!!
  • علی ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    عالی بود خیلی حال کردم بکوب اون لایک رو برای بچه ها دمشون گرم .:))))
  • ebi ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    دست تمامی طراحان و سازندگان این افتخار ملی را می بوسم
  • احمد ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    رشته پرستاری حرف اول را در جهان می زند.
  • حجت ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    هرچند جنگ خوب نیست.اما برای ترسوهایی مثل تو یه فایده هایی داره که حداقل ببینی امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه
  • حجت ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اینو که روایات1400 قبل گفتن که ایرانی ها بافرماندهی شعیب اسرائیل رو نابود میکنن. تو تازه خبردارشدی؟
  • مبارز ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    آخ ... کاش زنده باشمو نابودی کامل اسرائیل و آمریکارو ببینم به لطف خدا.الهم عجل لولیک الفرججججججج
  • حجت ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    ناشناس13:30معنی بازدارندگی یعنی قدرتی داشته باشی که دشمن فکر حمله بهت رونکنه
  • حامد ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    علی جان درست حدس زدید. یکی از پروژه های سپاه همین است. فقط امکان لود توپ برای کرار میسر نیست (بخاطر پس زنی توپ و از کنترل خارج شدن کرار بخاطر سبکی)
  • محسن ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    ناشناس با پرچم انگلیس، چجوری حسابکردی این فاصله رو؟ کدو دریا یا کشور رو فاکتور گرفتتی توی محاسبه؟
  • محسن ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    اسرائیل زمانی ازبین میره که مسلمانان با تحریم کالاهای ساخت این رژیم و یا شرکتهایی که از این رژیم حمایت می کنند منابع تأمین مالی این رژیم رو از بین ببرند. پول کالاهای اسرائیلی که مسلملنان خریداری می کنند می شود بمب و برسر مردم غزه فرود می آید.
  • محسن ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    ظاهراً به وضعیت جغرافیایی غزه دقت نمی کنی. این منطقه در محاصره کامل اسرائیل و سران خائن بعضی از کشورهای اسلامی قرار گرفته.
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    این لفاظی ها زمانی رنگ واقعیت می گیره که بودجه نظامی کدخدا شش برابر بودجه کشور دوم یعنی چین نباشه! و در خود منطقه هم بودجه نظامی عربستان یا ترکیه یا اسراییل هر کدام به تنهایی ده برابر بودجه نظامی ایران نباشه!!
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    پدافند غرب قادر نیست موشک های بالستیک رانابود کند"یا بهتر بگم سامانه دفاع بالستیکی غرب دروغین است.تاد"استر"آرو"پتریوت پک3 هیچکدام قادر به سرنگونی موشک های بالستیک نیستند.
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    0 0
    همه این موشک ها باید درمیدان رزم واقعی تست بشه چه زمانی بهتر از الان وبر سر صهیونیستهای وحشی
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    اسرائیل، منتظر باش هرمز بی ترمز بالا سرته
  • شاهین ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    یه نظر دادم واقعا تعجب کردم منتشرش کردین ....از شما ها بعید بود...معمولا افکار مخالف اینجا جایی نداره .. باد به پرچم افراطیون میوزه شدیدا ... تازه هر چی تندتر باشی وبدبینتر بهتره .. علی ای حال هنوز در حال تعجبم ...راجع به این توانایی موشکی هم باید بگم موشک برا کسی امنیت وموفقیت نمیاره ونخواهد آورد . کما اینکه بارها رو منابر صدا زدیم وگفتیم وشنیدیم که ما مثلا به سلاح هسته ای نیاز نداریم چون ما قدرت را دراین موارد نمیبینیم....کدومو باور کنیم آخرش مشرق؟
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    دوستان و مطلعین عزیز نکات حفاظتی رو رعایت کنن. مگه اطلاعات سبز یا سوخته.
  • ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    اگر قبل از نزدیک شدن به گنبد هدفگیری نشوند خیلی خوبه. ولی فکر کنم دشمن غاصب با کمک امریکا برای این شرایط هم فکری کرده باشد. و امیدوارم فکری نکرده باشد. همزمان هم فجر بدون جستجوگر و هم با جستجوگر راداری باید پرتاب کنید تا اگر فهمید که رادارهای فعال را باید برای هدفگیری نشدن خاموش کند در این صورت فجر بدون جستجو گر راحت بتواند به گنبد برخورد کند. و یا با فاصله زمانی انواع جستجوگر دار و بدون جستجوگر را پرتاب کنید. اگر پهپاد انتحاری هم همزمان و یا با تاخیر بفرستید به سمت گنبد خوب است.
  • احمد روغنیان ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    فیلم باز نمی شه یا فیلم نذارین یا درستش کنید
  • افشین تهران ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    دیر نشده بموقعش.
  • افشین تهران ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    ناشناس 18.29 واقعا که ادم بیچاره ای هستی.اگه حرکت کند فیلم رو ببینی موشک کامل دیده میشه البته به کوری چشم تو و اربابات.
  • افشین تهران ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    نتیجه پیشرفتهای نظامی دارای طبقه بندی هست پفک نمکی نیست که بدیم .اگه دست دشمن بیفته تمام اسرارش رو میشه پس باید از مهماتی داد که برای امنیت خودمان هم خطر افرین نباشد.
  • ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    موشک تشعشعات الکترومغناطیسی رو ردیابی می کنه و نیازی به مختصات نیست
  • افشین تهران ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    این دیگه چه جور نظر گذاشتنی هست!!!منفی اشتباه شد.
  • ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    سر جنگی 600 کیلوئی به 5 متری هم بخوره موثره
  • افشین تهران ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    خیلی به خودت فشار نیار میترکی.
  • افشین تهران ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    این موشک قراره کشتی بزنه.طول و عرض کشتی 5متر بیشتره و این ازمایشه که با تمرین در مانورها درست میشه.
  • ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    دست امیر المومنین علی (ع) بهمراهتان, درود بر شما دلاوران غیور.
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    قرار بود قلم جای مسلسل را بگیرد نه انکه ما هم با دنیا مسابقه تسلیحاتی بر گزار کنیم .
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    مسائل طبقه بندي شده رو مطرح نكنيد.
  • عرفان ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    اوني كه بايد پيام رو بگيره ميگيره و اون توي پوك مغز نيستي. 5 برابر سرعت صوت يعني همين ديگه. پس مي خواستي راحت ببيني. من فيلم رو با سرعت آهسته ديدم. دقيقا موشك بود كه اصابت كرد، از پشت كانتينر تو صحنه اول و در صحنه دوم از چپ كانتينر.
  • محمد22 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    اولا چش م دومن آقا اصن مي زنيم دهن مهن پدافند آفند مافند و.... شون رو داغون مي كنيم البت ما كه نه اصن اهل بكش بكش نيستيم دوستان زحمتش رو ميكشن ماهم يه هوا كمك مي كنيم!!!
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    ان شاء الله كه كتلتاشم بسوزه!
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    دو كلمه از مادر (بيسواد) عروس...
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    فلفل نبين چه ريزه،بخور ببين چه تنده...
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    خواهر جان شما كه در اين زمينه تخصص نداريد لطفا اظهار انتقاد نفرمايين. آخه گيريم كه خورده باشه 5 متري هدف؛ 300 كيلو ماده منفجره ديگه چيزي از اون هدف باقي ميگذاره؟
  • سارا ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    برفرض فیلم هم دروغ باشه اسرائیل رو حزب اله داره با موشک های ایران میزنه این چیزی از غیرت سپاه وارتش کم نمیکنه برای ادم خود فروخته ای مثل شما گه سادگی ونفهمی خودشو به دیگران تسری میده واقعا متاسفم
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    آخه چرا سر رشته کل کل میکنید واقعا بیکاریدا
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    دنیا دنیای زور و رسانه است ... قلم هم نیاز دارد که سایه امنیت بالای سر او باشد !
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    حالا مگر حماس و جهاد به هرمز مسلح هستند که این تیتر را زدین؟
  • امیر ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    آقائی که مغزت کش داره چی گرفتیم یک نمونه بگو تا همه از اطلاعات ذی فیمت شما استفاده کنند لطفآ اول فکر بعد چرت گوئی!!!!!!!!!!1
  • فدای رهبر ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    اگه موشک امنیت نمیاورد اگه این همه جنگ افزاری که ایران میسازه امنیت و ارامش نمیاورد الان باید مثل فلسطین بودیم مثل سوریه بودیم. روباد هوا یه حرفی میزنی خودتم نمیدونی چی میگی خخ زنده باد ایران و ایرانی و رهبر کبیر انقلاب
  • فدای رهبر ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    با سلام . ببینید خواهر من شما وقتی میگین به کنارش خورد باید دقت کنید هدف چی بود چه اندازه بود بعد اونو مقایسه کنید با اهداف واقعی که قراره توسط این موشک مورد اصابت قرار بگیره و اندازه ی اهداف واقعی رو با این کانتینر که یک صدم هدف واقعیه مقایسه کنید . بعدشم در دنیا تسلیحات امروزی به دقت زیر 8 متر میگن نقطه زن . و شما مطمئن باش کلاهک 650 کیلویی این موشک با ده متر خطا هم میترکونه خخ با تشکر
  • امید ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    سلام.همه ایرانیان شریف و وطن دوست به سپاه پاسداران مقتدر وبا عظمت افتخار میکنند.
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    0 0
    بابا اين موشكهاي هرمز رو در اختيار جهاد اسلامي غزه ونه حماس خالد مشعلي ! ونيز در اختيار حزب الله لبنان قرار دهيد چون برد فعلي اين موشكها از ايران به فلسطين اشغالي ميسر نيست
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    0 0
    آيا اين موشك ها با فريب دهنده ها و منابع كاذب ارسال امواج از مسير منحرف نمي شوند؟
  • گرگ صحرا ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    0 0
    آقا جان پهپاد ها رو به سلاح لیزری مسلح کنید خلاص اسمشم بزارید پهپاد گرگ متشکرم
  • علی گرگان ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    0 0
    فقط اون گنبد آهنین از بین بره با موشک با اختلال راداری یا هرچیزی بهتر ایران یه پیشنهادی زودتر بده یا صاحب الزمان
  • ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    چقدر احمق ایجاست معلومه اکثرن بی سوادن این موشکها اسباب بازین با کدوم فن آوری؟
  • ناصر ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    طراحی استیل و انتخاب رنگ بدنه موشکها با هیبت و رعب آور نیست خیلی ساده طراحی میشن
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    0 0
    کاش می شد جای هر موشک گلی ...
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    0 0
    رهگیری امواج راداری برای کلاهک های سجیل و عماد ضد کشتی هم جواب میدها......ناو تو شعاعش میاد باید رادارش را خاموش کند....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس